lauantai 21. joulukuuta 2019

Maija-Liisa Heiskanen: Aamun sana

Kuten teologian tohtori Seppo Löytty sanoo tämän kirjan esipuheessa, lukijalla on kädessään uudentyyppinen hartauskirja. Nythän Aamun sana on toki jo vanha kirja, mutta aivan vastaaviin teoksiin en ole koskaan myöhemminkään törmännyt. Maija-Liisa Heiskasen kirjassa ei ole perinteisiä hartaustekstejä, vaan "eri tilanteissa muistiin merkittyä Jumalan rakastavaa puhetta hiljaisia hetkiämme varten".

Kuten kirjan nimikin sanoo, se sopii luettavaksi vaikka aamuhiljentymisen yhteydessä. Itsekin luin sitä palan kerrallaan juuri aamuisin monen viikon ajan.

Takakannessa kysytään, onko mahdollista, että Jumala puhuu lapselleen - ja tekee sen lempeästi ja rohkaisevasti. Aamun sana sisältää juuri tällaista lempeää ja rohkaisevaa puhetta erilaisiin elämäntilanteisiin. Näissä lyhyissä teksteissä Jumala puhuu minämuodossa tyyliin: "Lapseni, olette voimattomuuden vallassa..." ja "Kaipaat, lapseni, uudistusta..." 

Monet tekstit ovat lohdullisia, hoitavia ja rohkaisevia sanoja rikkinäisille, väsyneille tai vaikeissa elämäntilanteissa oleville ihmisille. On esimerkiksi rohkaisua henkilölle, joka kokee olevansa kuin aitaukseen suljettuna eikä pääse ulos. Särkyneille on lupauksia Jumalan parantavasta rakkaudesta. Toiset tekstit taas ovat neuvoja, kehotuksia ja opastusta arjen tilanteisiin. Kehotetaan esimerkiksi rukoukseen tai uskovien yhteydessä pysymiseen. Tai kannustustetaan johonkin Jumalan antamaan tehtävään. Monenlaista, jokaiselle löytyy jotakin.

Tässä muutamia esimerkkejä. Joissakin näistä on kyseinen teksti kokonaan, toisissa osa tekstistä.

"Sinä ahdistunut lapseni, tunnet epäonnistuneesi kaikessa: mikään ei suju niin kuin olisit halunnut tai niin kuin olit suunnitellut. Minä rakastan sinua. Minä en ole pettynyt sinuun. 
  Tunsin ja tiesin jo ennen syntymääsi, millainen olet. Minä rakastan sinua, vaikka epäonnistutkin. Tarvitsen sinua!" 


"Sinua, lapseni, on kohdannut suuri armo. Minä puhun sinulle. 
  Kauan olet juossut pakoon. Kauan olet kapinoinut tahtoani vastaan. Rakastan sinua, älä enää pakene. Uuvutat vain itsesi. Näethän, että olet jo uuvuksissa, melkein vapiset. Rakkaudesta sinuun olen mennyt ristille. Taivas on sinua varten. Minä olen voimasi. 
  Tule ja katso, ovatko sanani tosia!"


"Jos katselet taideteosta läheltä, näet vain yksityiskohtia. Vasta kun siirryt kauemmas, näet kokonaisuuksia. 
  Älä hätäänny, lapseni, jos et ymmärrä tänään kaikkea, huomenna näet jo enemmän."


"Tarvitsen sinua rukoilemaan toisten puolesta. Tarvitsen työtovereita. On liian vähän niitä, jotka ovat kuulleet kutsuni ja ottaneet esirukoustehtävän vastaan. Moni odottaa näkyvää paikkaa Jumalan valtakunnan työssä ja menettää siunauksen hylätessään rukoustyön."


"Kauan olen sinua huolellisesti hoitanut. Elämääsi puhkeaa valkeus, niin kuin aamurusko, ja se valaisee pimeytesi. Elämäsi kirkastuu kirkastumistaan kunnes sydänpäivä koittaa. 
  Katso valoa, joka nousee, ja anna sen hoitaa jokaista soluasi. 
  Haavasi kasvavat pian umpeen. Se, mikä on vanhaa, on kadonnut. Ihmiset eivät voi parantaa sinun haavojasi, mutta minä voin. 
  Lapseni, laske kipusi minun käsiini; minä olen ne kantanut."


Käytännössä tekstit ovat muistiin merkittyjä profetioita. Niinpä niitä on moniin hyvin erilaisiin tilanteisiin, eivätkä läheskään kaikki sovi kaikille tai juuri tähän hetkeen. Mutta aina löytyy jotain, mikä rohkaisee, lohduttaa, kannustaa ja innostaa juuri sinua, juuri nyt.

Itse kuulin tästä kirjasta muistaakseni jo joskus 30 vuotta sitten, ja ensimmäinen painos onkin nähtävästi ilmestynyt vuonna 1984.

Kuten Samuel sanoi Ensimmäisessä Samuelin kirjassa: Puhu, Herra, palvelijasi kuulee!  

Karas-Sana 2002, 8. painos
124 sivua
Kannen suunnittelu Eero Antturi 
Kannen kuva Kari Tassia

4 kommenttia:

  1. En ole ihan varma, mutta meillä saattaa olla tuo kirja. En voi nyt tarkistaakaan asiaa, kun suuri osa kirjoista on jossain varaston pahvilaatikoissa. Noissa tähän kirjoittamissasikin oli sellaista joka minua lohdutti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että sait näistä lohdutusta! Harmi jos se kirja on teillä kovin hankalassa paikassa, koska siitä voisit saada vielä paljon, paljon enemmän lohdutusta. Minun oli tosi vaikea valita noita otteita tänne, kun hyviä vaihtoehtoja oli aivan liikaa...

      Poista
  2. Rohkaisevia/lohduttavia kirjoja aina tarvitaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tällaiset kirjat ovat hyvinkin tarpeellisia ja tekevät hyvää lukijalle! <3

      Poista