Jalkapohja on tämän syksyn uutuuskirja. Kustantajan nettisivuilla kerrotaan, että teos "alleviivaa ihmisen ja maan välistä yhteyttä. Se ylistää luontoon liittyvää perinnetietoa ja samalla kyseenalaistaa sen soveltuvuutta moderniin aikaan ja mieleen... Jalkapohja julistaa, että meidän on palattava jalkoihin, koska ne ovat yhtymäkohtamme maahan."
Monissa kirjan runoissa toistuvatkin jalat, jalkineet ja suutari, joilla on selvästi oma symboliikkansa. Myös tiirat ja koivut kuuluvat Jalkapohjan kuvastoon.
En kuitenkaan lähde tekemään tulkintoja. Kuten sanottu, jätän sen muille. Jaan vain muutaman otteen eri runoista:
"Oletteko nähneet preesensiäni?
Siinä oli vaatimaton koivun tuoksu
oranssi savun katku. Älkää menkö!"
"Kysyn kuulumisia, mutta hän on väsynyt
vetäytyy sänkyyn kuin iltausva
joka sekin kerran jokea.
Kohennan tulta ja istahdan tuoliin
vene lämmittää, jumala
on verbi."
"Mutta lokakuussa
komparatiivit kuihtuvat, kukaan
ei pudota lehtiään lähemmäksi Maata kuin muutkaan -
yksikään jalka ei ole toista maampi.
Jokainen sana on tuohen kätkemä.
Tiedätkö etelän, tiedätkö pohjoisen?"
Hienoa runoutta, puhuttelevaa ilmaisua! Kaiken kruunaa teoksen upea ulkoasu: jokainen aukeama on yhtä visuaalista juhlaa kiitos kuvittaja Inga-Wiktoria Påven, joka on Saamenmaan uuden polven kuvataiteilija. Jalkapohja onkin nautinnollinen sanataiteen ja kuvataiteen yhdistelmä. Påven kuvituksessa näkyy saamelainen traditio yhdistettynä moderniin ilmaisuun.
En kuitenkaan lähde tekemään tulkintoja. Kuten sanottu, jätän sen muille. Jaan vain muutaman otteen eri runoista:
"Oletteko nähneet preesensiäni?
Siinä oli vaatimaton koivun tuoksu
oranssi savun katku. Älkää menkö!"
"Kysyn kuulumisia, mutta hän on väsynyt
vetäytyy sänkyyn kuin iltausva
joka sekin kerran jokea.
Kohennan tulta ja istahdan tuoliin
vene lämmittää, jumala
on verbi."
"Mutta lokakuussa
komparatiivit kuihtuvat, kukaan
ei pudota lehtiään lähemmäksi Maata kuin muutkaan -
yksikään jalka ei ole toista maampi.
Jokainen sana on tuohen kätkemä.
Tiedätkö etelän, tiedätkö pohjoisen?"
Hienoa runoutta, puhuttelevaa ilmaisua! Kaiken kruunaa teoksen upea ulkoasu: jokainen aukeama on yhtä visuaalista juhlaa kiitos kuvittaja Inga-Wiktoria Påven, joka on Saamenmaan uuden polven kuvataiteilija. Jalkapohja onkin nautinnollinen sanataiteen ja kuvataiteen yhdistelmä. Påven kuvituksessa näkyy saamelainen traditio yhdistettynä moderniin ilmaisuun.
Mitä tulee tuohon minun ottamaani kuvaan, kirjan kannessa näkyy hiukan ylimääräisiä heijastuksia, se kun on huolella muovitettu kirjaston kirja...
En sano enempää, mutta sen, joka tarttuu tähän kirjaan, Holmbergin runot ja Påven kuvitus vievät mukanaan matkalle Maahan, josta runot kertovat.
Gummerus 2019
Kuvitus Inga-Wiktoria Påve
Taiton ulkoasu on sama kuin saamenkielisessä teoksessa Juolgevuoddu (DAT 2018)
P. S. Jos luet tätä postausta kännykällä, runojen rivijako menee tässä vähän pieleen. Internet-versiossa se näkyy oikein.
P. S. 2: Kommenteissa on todistusaineistoa, että tämä bloggaaja ei tosiaan ole penaalin terävin kynä! Tai ainakaan tällä kertaa en ollut... :)
P. S. Jos luet tätä postausta kännykällä, runojen rivijako menee tässä vähän pieleen. Internet-versiossa se näkyy oikein.
P. S. 2: Kommenteissa on todistusaineistoa, että tämä bloggaaja ei tosiaan ole penaalin terävin kynä! Tai ainakaan tällä kertaa en ollut... :)
On käynyt mielessä tutustua Holmbergin runoihin. Katsotaan milloin se onnistuisi. Kirjat ovat Kuopion kirjastossa varattuja.
VastaaPoistaNäytteitten perusteella runot taitavat käsitellä kieltä, joka sitten vertautuu jalkapohjiin. Astellaan siis kansallisen identiteetin poluilla?
Kannattaa tutustua! Näistä muutamasta näytteestä ei hahmota vielä kokonaisuutta, mutta kun luet koko kirjan, voit sitten analysoida tarkemmin. Onhan kieli kyllä tärkeä osa sitä kansallista identiteettiä.
PoistaNyt muuten itsekin vasta huomasin, että jokaisessa näytteessäni on jotain kieleen liittyvää: preesens, verbi ja komparatiivi! Olinpa vähän sokea :) Valitsin nuo, koska ne vain jotenkin kolahtivat.
Poista