Kirjan alkupuolella on puhutteleva luku Näetkö naamiosi takaa? Siinä Matikka pohtii sitä, miten me helposti kätkemme kipumme ja todellisen minämme naamion taakse. Emme uskalla olla avoimia.
"Naamion tuhoisin vaikutus on siinä, että alamme uskoa olevamme kokonaan ja vain se persoona, jota me esitämme. Samaistumme niin näytelmämme rooliin, että minuutemme on meiltä hukassa. Silloin emme voi saada yhteyttä toisiin minuuksiin", Matikka kirjoittaa.
Jumalan rakkauden katse näkee kuitenkin meidän naamioittemmekin läpi. Se rakkaus sulattaa meidät, antaa rohkeuden kohdata oman kipumme ja totuuden itsestämme. Totuus tekee vapaaksi. Meitä kutsutaan lepoon Jeesuksessa.
Seuraavissa luvuissa kohdataan sitten erilaisia Raamatun henkilöitä: pitaalinen Naaman, joka häpesi ja salaili sairauttaan, Pietari, jonka piti olla opetuslasten ykkönen, mutta joka lankesi pahasti ja putosi korkealta, syntinen nainen, ilmeisesti prostituoitu, jonka Jeesus vapautti häpeästä, kuolemaantuomittu rikollinen joka vielä ristillä ennen kuolemaansa sai Jeesukselta uuden alun, Martta ja Maria, jotka pettyivät Jeesukseen, joka salli heidän veljensä kuolla, uraputkella ja rahalla egoaan pönkittänyt Sakkeus, 38 vuotta sairastanut mies Betesdan lammikolla, leski jonka ainoa poikakin oli kuollut... heidät kaikki ja muitakin Raamatun henkilöitä tapaamme tämän kirjan sivuilla.
Heidän tarinoidensa kautta mekin saamme toivoa omaan elämäämme. Jeesus kutsuu näillä sivuilla meitäkin seuraamaan häntä, ottamaan vastaan armon ja syntien anteeksiantamuksen. Hän rohkaisee ja lohduttaa meitä monissa erilaisissa elämäntilanteissa.
Eräs puhutteleva luku on Pettynyt Jumalaan? Matikka on kerännyt samalle sivulle paljon Raamatun henkilöiden miksi-kysymyksiä Jobin kirjasta ja Psalmeista. Kun ne kaikki lukee näin kerralla samalta sivulta, saa hyvän muistutuksen siitä, miten paljon miksi-kysymyksiä Raamatustakin löytyy. Niitä meillekin niin tuttuja. Näin voimme saada Raamatusta vertaistukea silloinkin, kun emme jaksa muuta kuin kysyä: Miksi?
"Raamattu ei tukahduta näitä vaikeita kysymyksiä. Päinvastoin minusta joskus näyttää siltä kuin Jumala sallisi kirjoittajien heittävän rapaa Hänen kasvoilleen ilman, että Hän mitenkään puolustautuu. Raamattu ottaa rohkeasti esiin kaikkein kipeimmätkin kysymykset. Näin saa kysyä. Jumala kestää meidän epätoivomme. Jumala kestää meidän hankalat kysymyksemme. Jumala kestää meidän kapinamme Häntä vastaan. Hänen edessään saa olla kipeä, tuskastunut, hätäinen, ärtynyt, vihainen. Hänen edessään!"
Puhutteleva on - monen muun ohella - myös luku Petturista paimeneksi, joka kertoo Pietarin epäonnistumisesta, armosta ja uudesta alusta, jonka hän sai sen jälkeen kokea. Samoin siitä ns. syntisestä naisesta kertova luku, joka muistuttaa, että syntisiä me olemme kaikki. Meillä voi olla pinnallinen syntikäsitys, joka saa aikaan sen, että kauhistumme ja järkytymme, kuinka minä saatoin langeta näin. Kuitenkin kun saamme kokea syntisen naisen tavoin, miten paljon saamme anteeksi, "silloin emme enää kysy 'Kuinka minä saatoin langeta' vaan hämmästymme kerran toisensa jälkeen 'Kuinka minä saatoin olla lankeamatta'. Tai niin kuin eräs ystäväni, joka oli tullut tuntemaan oman raadollisuutensa, kerran totesi: 'Kyllä minä helvetin vielä ymmärrän, mutta kuinka kukaan voi päästä taivaaseen!'"
Tämä kaikki ja paljon muuta tässä kirjassa, jonka äärellä lukija saa viettää monet hoitavat ja toivorikkaat rohkaisun ja lohdutuksen hetket.
Kustannus Oy Uusi Tie 2004
158 sivua
Kansi: Mainostoimisto Aada
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti