maanantai 18. toukokuuta 2020

Elina Kilkku: Ihana tyttö

Nyt kun kirjastosta saa taas hakea varauksia, minäkin olen vaihteeksi lukenut pari uutuuskirjaa. Ihana tyttö on nuortenromaani, mutta sopii loistavasti myös aikuisten luettavaksi. Olemmehan mekin kaikki olleet joskus nuoria ja eläneet sen ajan, jolloin ei vielä ollut elämänkokemusta eikä itsesuojeluvaistoa. Jotkut onnekkaat olivat ehkä jo syntyessään järkeviä, mutta me muut olemme oppineet paljon asioita kantapään kautta ja lyömällä päätä seinään.

Ihanan tytön päähenkilö on viisitoistavuotias Reetta, jonka suuri unelma on tulla näyttelijäksi. Hän on kyllästynyt koulun näytelmäkerhoon ja innostuu, kun sattuu näkemään lukiolaisille suunnatun ilmoituksen, jossa etsitään uusia kykyjä Ihana tyttö -nimiseen nuorisomusikaaliin. Musikaali toteutettaisiin ihan oikeassa teatterissa. Reetta innostuu valtavasti ja pääsee kuin pääseekin mukaan, jopa pääosaan, vaikka ei olekaan lukiolainen niin kuin kaikki muut.

Reetta on ollut yksinäinen eikä suhde vanhempiinkaan ole hyvä. Varsinkin isä on lähes hylännyt Reetan eikä tunnu välittävän tytöstä, vaan elää tyytyväisenä uuden nuoren vaimonsa ja uusien lastensa kanssa. Siksikin pääsy teatterikuvioihin ja musikaalin päärooliin on Reetalle unelmien täyttymys.

Kaikki nauroivat ja Jarmo kehui mun suoritusta monipuoliseksi ja äärimmäisen viihdyttäväksi. Olisin voinut suudella Jarmoa ja jokaista, joka osoitti suosiotaan aplodeilla ja viheltämällä. Annoin kehujen kihota päähän, se tuntui pyörryttävän hyvältä. Mä olin upea loistava taitava lahjakas kaunis ihana! Todellakin, mä olin rakastunut teatteriin. Mä halusin viettää mahdollisimman paljon aikaa rakkauteni kohteen kanssa, mä halusin naimisiin, liudan lapsia ja sukuhaudan! 

Yksinäisyydestä ja huonosta itsetunnosta kärsineelle Reetalle tekee hyvää päästä loistamaan, suosion keskipisteeseen ja coolien näyttelemistä harrastavien lukiolaisten porukoihin.

Käy kuitenkin myös niin, että hänen viattoman tuntuisesti alkanut ystävyytensä heidän ohjaajansa Jarmon kanssa luisuu vaarallisille vesille. Jarmo on nelikymppinen ja naimisissa, mutta hän osaa hurmata Reetan kauniilla puheillaan ja ihanalla käytöksellään. He päätyvät seksisuhteeseen. Reetta joutuu melkoisiin tunnemyrskyihin. Toisaalta hän on ihastunut, mutta toisaalta tuntuu pahalta. Mikä on oikein ja mikä väärin?

Sängyssä maatessani toivoin, että uni olisi tullut nopeasti, mutta niin ei tietenkään käynyt. Mua oksetti vieläkin. Ajatukset juoksivat villisti. En olisi halunnut muistella, mitä teatterilla oli tapahtunut. Mun on jo nyt ikävä sua, Jarmo oli sanonut ovella hyvästiksi sen jälkeen, kun mä olin luvannut pysyä vaiti. Mullakin on ikävä itseäni, olin ajatellut. 

Salailu on raskasta ja tekee Reetan entistä yksinäisemmäksi. Hän joutuu keksimään aina vain uusia valheita äidilleen ja toisille musikaalissa esiintyville nuorille. Se on loputon suo. Lopulta Reetta yrittää päästä suhteesta irti, mutta se ei onnistukaan noin vain. Hän tajuaa myös vihdoin tulleensa hyväksikäytetyksi. Suhteessa miehellä on ollut kaikki valta, Reetalla ei ole ollut todellista mahdollisuutta sanoa ei. Vastuullisena aikuisena Jarmon olisi kuulunut pitää näppinsä irti teinitytöstä, mutta nyt hän käytti tätä omien tarpeidensa tyydyttämiseen.

Kaikki aina varoittelivat nuoria haitallisista ja liian aikaisin aloitetuista seksisuhteista, mutta kukaan ei koskaan ollut osannut perustella, miksi seksisuhde saattoi olla haitallinen. Kukaan ei ollut kertonut, ettei mikään ehkäisy suojelisi mun itsetuntoa, minäkuvaa, muistoja. Tunnetta siitä, että olin tavallinen ja samanlainen kuin muutkin, että kuitenkin kuuluin joukkoon. 
  Se, mikä oli aluksi tuntunut olevan parasta, mitä mulle oli koskaan tapahtunut, olikin ollut kaikkein pahinta. 

Ihana tyttö on hieno ja taitavasti rakennettu romaani. Myös sen lopetus on vaikuttava - millä tavalla, sen näet, jos luet kirjan itse (mutta jos olet utelias lopetuksesta, alle linkittämistäni blogeista Työnaisen vaimoKirjavinkit sekä Marjatan kirjat ja mietteet kertovat enemmän kuin minä). Tunsin suurta surua Reetan puolesta, kun hän tuli niin monella tavalla väärin kohdelluksi. Mutta onneksi tarina ei ole pelkästään surullinen ja toivoton. Toivoa on - kunhan emme vaikene! 

Romaani on fiktiivinen, mutta Elina Kilkku tietää mistä kirjoittaa, koska hän on itse kokenut nuorena jotain samanlaista. Hänellä oli 15-vuotiaana traumatisoiva suhde nelikymppiseen mieheen; siitä kertoo Me Naiset -lehden juttu, jonka pääsee lukemaan klikkaamalla tästä. Jutussa Kilkku kertoo, että todellisuus oli pahempaa kuin kirja.

Ihana tyttö on painava puheenvuoro #metoo -keskusteluun ja myös feministinen kannanotto. Kirjassa palataan toistuvasti siihen, miten epätasa-arvoisia mies ja nainen ovat monessa eri asiassa. Lisäksi kieli on nuorekasta ja kerronta mukaansatempaavaa. Tarina on koukuttava, ja Reetan tunteisiin on helppo eläytyä.

Silmiä avaava lukuelämys, jota suosittelen ehdottomasti myös aikuisille!

Bazar Kustannus Oy 2020 
285 sivua 
Kansi: Satu Kontinen 

Kirjasta muualla:

Kirjakko ruispellossa
Työnaisen vaimo
Kirjavinkit
Marjatan kirjat ja mietteet

2 kommenttia:

  1. Hei,

    vertailepa Maggaan: https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/varjonyrkkeilija/

    VastaaPoista