keskiviikko 14. huhtikuuta 2021

Marianne Jansson - Riitta Lemmetyinen: Kun luostarin muurit murtuvat... Kahden Mariasisaren tie evankeliumin vapauteen

 

Suomentanut Aune-Inkeri Björkström 

Marianne Jansson ja Riitta Lemmetyinen viettivät melkein 20 vuotta saksalaisessa Mariasisarten luostariyhteisössä. Nuorina he molemmat ihastuivat siihen, miltä yhteisö vaikutti, ja kokivat kutsumusta antautua palvelemaan Jumalaa tuossa evankelisessa nunnaluostarissa. 

Lopulta evankelisuutta ei kuitenkaan ollut muualla kuin järjestön nimessä. Yhteisössä ei tunnettu minkäänlaista armoa eikä ilosanomaa, vaan sisaret näännytettiin suoritusvaatimusten ja syyllisyyden kuorman alle. Luostarissa pidettiin valonyhteystilaisuuksia, joissa kaikkien kuullen kaiveltiin omia ja toisten syntejä. Oli myös "tuomion aikoja" ja rangaistuksia. Yhteisön johtajan, äiti Basilea Schlinkin, Jumala oli vihan ja koston Jumala. 

Niinpä jos luostarin nurmikentällä oli toukkia, jos jossain nähtiin rotta, jos satoi liikaa tai oli liian kuivaa, aina syynä oli jonkun synti, jota sitten alettiin kaivaa esiin.  

Luostarissa oli tiukat säännöt kaikesta mahdollisesta. Kotona pääsi käymään hyvin harvoin, edes omien lähiomaistensa hautajaisiin ei välttämättä päästetty, muista juhlista puhumattakaan. Omaa perhettään ei saanut enää rakastaa. Nunnat eivät saaneet myöskään ystävystyä keskenään; sen sijaan he joutuivat kyräilemään toistensa syntejä. Heitä saatettiin myös käskeä kohtelemaan jotain toista nunnaa väärin ja julmasti, ja aina oli toteltava sokeasti. 

Äiti Basilea oli Jumalan edustaja, jota ei saanut arvostella, koska hän oli aina oikeassa. Hänelle piti olla ehdottoman kuuliainen. Hänen sairas uskonsa sisälsi muun muassa morsiusmystiikkaa ja kärsimysmystiikkaa. Äiti Basilealla oli paljon mystisiä kokemuksia, hän sai ilmestyksiä ja profetioita, ja kaikki tämä meni Raamatun sanan edelle. Hänen kieroutuneen uskonsa varaan rakentui kokonainen salainen oppi, josta ei saanut puhua ulkopuolisille, koska äiti Basilea toki tajusi, ettei häntä olisi ymmärretty. Ulkopuolisille esitettiinkin normaalia, eikä kukaan tiennyt, millaisessa ahdingossa nunnat elivät. 

Muun ohella äiti Basilea ennusteli ydinsotaa, ja sitä varten varauduttiin kaivamalla eri paikoissa lattioiden ja maan alle valtavat määrät esimerkiksi ruokaa, kirjallisuutta ja koneita. Tämäkin tehtiin salassa, ja tätä tehtiin myös joissain vuokratuissa tiloissa omistajan tietämättä. Siis ilman lupaa. 

Kaikesta tästä lukeminen on raskasta, mutta miten raskasta onkaan ollut elää tuollaisessa suljetussa yhteisössä, joka täyttää selvästi lahkon tunnusmerkit. Myöhempinä vuosina Jansson ja Lemmetyinen (eli sisar Juliana ja sisar Otniela) työskentelivät kuitenkin Norjassa ja Suomessa. Vihdoin Suomessa ollessaan he alkoivat löytää tietä armollisen Jumalan luo, vapauteen tuosta sisäisestä ja ulkoisesta vankeudesta. Heille koitti aika lähteä pois Mariasisarista, vaikka helppoa sieltä lähteminen ei tietenkään ollut. 

Tuo armon ja vapauden löytäminen onkin parasta tässä kirjassa. Entiset alistetut nunnat alkoivat sitten julistaa evankeliumia Suomessa, sitä todellista ilosanomaa, jota he eivät luostarissa saaneet koskaan kuulla. 

Kirja muistuttaa meitä siitä, ettei kaikella, mitä Jumalan nimissä tehdään ja puhutaan, ole välttämättä mitään tekemistä Jumalan kanssa. Eivätkä kaikki sanomat, profetiat ja vaikutelmat ole Jumalan puhetta. 

Olisi kiinnostavaa tietää, mikä sai äiti Basilean mielen niin vinksahtamaan. Mutta kun hän eli jo valmiiksi omissa kuvitelmissaan ja vetäytyi vielä ajoittain kuukausiksi täyteen yksinäisyyteen, siellä oli taatusti aikaa saada lisää hulluja ajatuksia ja mystisiä kokemuksia. 

Kirjassa on paljon lainauksia äiti Basilean puheista, jotka lähetettiin aina kirjallisesti kaikille muissa maissa työskenteleville Mariasisarille. Minusta seuraava ote kertoo karmealla tavalla siitä, miten järkkynyt hänen mielensä täytyi olla:   

Minä jouduin vihastumaan niin, että olin vähällä itse tuhoutua siihen... En sanonut sisarille enää ainuttakaan hyvää sanaa, en hyvää huomenta, en enää yhtään mitään. Kirjoitin vain eri sisarille jatkuvasti tuomion kirjeitä, joita minulle suorastaan saneltiin. Se oli aivan hirveää. Ajattelin: milloin saan viimeinkin lopettaa sen? Jumalan viha melkein kulutti minut, minun täytyi se tehdä... Mutta sisarten sydämet olivat kiveä. Täytyi tulla seitsemän vihan aaltoa, ennen kuin he vihdoin katuivat ja nöyrtyivät. 

Kirja on ilmestynyt aluksi saksaksi, josta se on sitten käännetty suomeksi. 

Otava 1998 
255 sivua 
Alkuteos: Wenn Mauern Fallen... Zwei Marienschwestern entdecken die Freiheit des Evangeliums 1997 

8 kommenttia:

  1. Muistan, kuinka kouluaikaan kotitalousopettajamme kertoi tästä luostarista, hän tai hänen tyttärensä (muistaakseni) olisi ollut siellä. Tällainen mielikuva minulla ainakin muistini pohjalta on. Basilea Chhlinkin mietelauseita yhteen aikaan jaettiin kovasti. Luin tätä kirjaa jossain vaiheessa,mutta ei ollut ihan mun kirja, vaikka aihe kiinnostaa. Olisi toki mielenkiintoista lukea muitakin kokemuksia aiheesta. Luostarielämä on kiintoisa aihe, vaikka protestanttisella puolella niitä ei juurikaan ole. Ehkä tämäkin on alkanut ihan raittiisti, mutta saanut sitten vuosien myötä epäterveitä piirteitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan ne Basilea Schlinkin mietelauseet, ja hänen kirjojaankin luin nuorena. Niistä en kyllä muista enää mitään. Tuon luostarin alkuajasta en toki paljoa tiedä, mutta tämän kirjan mukaan Klara (Basilea) Schlinkillä oli jo nuorena raamattupiiri, jossa oli sen verran hurmahenkistä menoa, että esimerkiksi Schlinkin raamattukoulu ja muistaakseni jotkut muutkin tahot sanoutuivat irti hänen toiminnastaan. Luostariaikana hän sitten väitti, että mitään sellaista ei enää ole. Myös Klaran paras ystävä kauhistui hänen ajatuksistaan silloin nuorena, koska hänestä ne johtivat pois armosta, mutta lopulta hänkin lähti mukaan niihin ja tähän luostaritouhuun.

      Poista
  2. Todella kiinnostavalta vaikuttaa! Tämän voisi joskus lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiinnostava kirja kyllä. Kannattaa lukea joskus, kun jaksaa lukea raskaasta aiheesta.

      Poista
  3. Minulla on tuo omana ja vähän aikaa sitten luin sen uudestaan, kun ei ollut kirjaston kirjoja. Onneksi sisaret pääsivät pois siitä ahdistavasta ilmapiiristä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi he tosiaan pääsivät pois! Mutta pitkään he joutuivat siellä olemaan ennen kuin "luostarin muurit murtuivat".

      Poista
  4. Minulla on Riitta Lemnetyisen kirja "Tämä on se päivä - tarinoita uskosta ja elämästä. Se on vuodelta 2011 ja Perussanoma Oy:n kustantama. Kirja on lempeää luettavaa ja kauniit kuvat sivuilla. Lieksan luterilainen kirkko on jakanut joskus kirjaa onmittelukäynneillä, kirjassa oli lappunen siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisikin lukea myös hänen hartauskirjojaan. Minulle tuli pitkään Janssonin ja Lemmetyisen (eli Akasia-säätiön) rukouskirje, ja niissäkin oli aina tosi armollisia ja rohkaisevia ajatuksia.

      Poista